Praktické rady pro pečující

Nejlepší způsob, jak se postarat o problém inkontinence je postupovat krok za krokem. Některými radami, které se mohou zdát, že nemají s problémem co do činění, může být opravdu užitečné se jimi řídit, a to jak pro aktivní osoby, tak i pro upoutané na lůžko. Pozitivní přístup a ochota zavádět změny do života jsou velmi důležité.

Kde mohu začít?

Mějte vždy dostatečné množství tekutin

Aby organismus fungoval správně, potřebuje dostatečný denní příjem tekutin – to je důležité si pamatovat i když ještě nejste inkontinentní. V závislosti na věku, pohlaví, okolní teplotě nebo intenzitě denních aktivit se však množství potřebných tekutin liší. Organismus je schopen dát najevo, že potřebuje hydrataci. Je třeba reagovat na podněty vašeho těla, které vám dává, a mít na paměti několik důležitých věcí.

Nezapomeňte:

  • Dospělý člověk potřebuje přibližně 1,5 až 2 litry tekutin denně. V období velmi teplého počasí musí být toto množství zvýšeno.
  • Pití dostatečného množství tekutin pomáhá ledvinám správně fungovat.
  • Nejlepší je držet se pravidla, že pít se má kdykoli pociťujeme žízeň.
  • Nejlepší je uhasit svou žízeň nápoji, které nemají prázdné kalorie – vyberte si minerální vody, pramenité vody, bylinné a ovocné čaje, kávu z čekanky a odstředěné mléko.

Poznámka: některé z bylinných čajů, například kopřivový, mají močopudný účinek. Některé druhy ovoce, jako melouny nebo třešně, mají stejný efekt.

Omezení množství tekutin, aby se zmírnila inkontinence, je opravdu nešťastné řešení. Zapomeňte na to. Pití menšího množství tekutin sníží sice močení, ale také sníží kapacitu močového měchýře, což může vést k polyurii (zvýšení frekvence nutkání na močení). To znamená, že budete cítit nutkání močit častěji, i když močový měchýř nebude naplněn.

Nedostatečné množství tekutin může vést až k dehydrataci, co je zvláště nebezpečné pro děti a starší lidi.

Počáteční příznaky dehydratace:

  • intenzivní žízeň,
  • sucho v ústech,
  • ztráta tělesné hmotnosti,
  • únava.

Další příznaky dehydratace jsou pokračující postupná ztráta energie a psychomotorické poškození. Pokračující dehydratace je vážnou hrozbou pro lidské zdraví.

Jezte zdravou stravu a dbejte na to, abyste pravidelně navštěvovali WC.

Dodržování zdravé výživy, která dodává organismu všechny potřebné živiny, zajišťuje pocit pohody a pomáhá vyhnout se problémům s trávením. Časté zácpy, způsobené špatnou stravou, rozšiřují konec zažívacího traktu. Ten pak může vyvíjet tlak na močový měchýř, dráždí ho a omezuje jeho kapacitu. A co víc, vyvíjený tlak na močovou trubici může ztížit vyprázdnění močového měchýře, a to může vést až k inkontinenci z přetékání.

Několik pravidel zdravé výživy, která vám pomohou vyhnout se zažívacím problémům:

  • Snídaně je nejdůležitějším jídlem dne – poskytuje energii na celý den. Ujistěte se, že pokrývá cca. ¼ doporučené denní kalorické dávky.
  • Večeřte lehce – s plným žaludkem se obtížně usíná.
  • Pokud jste na speciální dietě, přesně dodržujte doporučení vašeho lékaře / výživového poradce.
  • Jezte pomalu – jíst ve spěchu je pro vaše zdraví špatné.
  • Vaše strava by měla být pestrá – nezapomeňte, že váš organismus potřebuje sacharidy, bílkoviny a tuky, aby fungoval správně.
  • Jezte hodně čerstvého ovoce a zeleniny – jsou nezbytným doplňkem zdravé výživy, protože jsou bohaté na vitamíny, minerály a vlákninu.
  • Jezte přiměřené množství pikantních a těžkých pokrmů – vaše problémy s trávením mohou být větší než uspokojení z takového jídla.
  • Omezte příjem soli – sůl zadržuje v těle vodu – používání příliš velkého množství soli vede ke tvorbě otoků.
  • Vyhněte se prázdným kaloriím (nachází se v bonbónech, sušenkách a v jiných „nezdravých potravinách“) – organismus z nich mnoho nevyužívá a přebytek kalorií se přemění na tuk.
  • Vyhněte se velmi těžkým a mastným jídlům – je nejlepší mít 4-5 lehkých jídel a jíst každý den ve stejnou dobu.
  • Vyhněte se přejídání – to vám může způsobovat zažívací potíže.
  • Nejezte mezi jídly – může to vést k získání nadváhy.
Dávej si pozor na váhu

Nadváha je jednou z příčin močové inkontinence. Nadměrné množství tuku v oblasti břicha oslabuje svaly pánevního dna a vyvíjí tlak na vnitřní orgány, včetně močového měchýře. Stojí za to shodit pár kilogramů navíc.

Zhubnout je obtížný úkol, ale není to nemožné. Nejzdravější způsob, jak zhubnout, je postupné hubnutí díky dodržování zdravé výživy a pravidelnému cvičení. Lidem, kteří nejsou schopni pravidelně cvičit, se doporučuje vyzkoušet jiné formy tělesné aktivity, například procházky, které pozitivně ovlivňují náladu.

Upravte své prostředí

Snadný přístup k WC je jedním z nejdůležitějších faktorů, které ovlivňují to, jak se inkontinentní lidé cítí. Pro osoby s omezenou pohyblivostí je úprava životního prostředí velmi důležitá. Vědomí toho, že cesta na WC je jednoduchá a snadná, je méně stresující a může omezit počet příhod se ztrátou moči.

Co může pomoci?

  • Noste oblečení, které umožní připravit se na močení rychleji – zapínání kalhot na knoflíky je docela nepraktické.
  • Ujistěte se, že cesta na záchod je jednoduchá a snadná – manévrování kolem překážek, jako je nábytek, nás může na cestě na toaletu značně zpomalit.
  • Židle s nočníkem vedle postele je dobrý nápad, pokud úprava okolí není možná a vy máte strach, že to na toaletu nestihnete. Je to velmi užitečné zejména v noci.
Dbejte na preventivní ošetření

Preventivní ošetření může ušetřit spoustu bolesti a problémů s infekcí močových cest, nebo s podrážděním kůže, které se může rozvinout až do proleženin. Osoby upoutané na lůžko jsou méně imunní vůči infekcím, a co víc, pokožka inkontinentní osoby je vystavována vlhkosti z dráždivé moči. Je velmi důležité věnovat zvláštní pozornost hygieně.

Nezapomeňte:

  • Jakmile je to nutné, je nezbytné vyměnit absorpční pomůcku. Nepoužívejte podložku nebo plenku příliš dlouho. Absorpční výrobek, který je plný, nechrání před inkontinencí a může způsobit podráždění pokožky.
  • Pokožku jemně očistěte pokaždé, když vyměňujete absorpční pomůcku. Nejlepší je použít speciální pěnu nebo jiné čisticí produkty, které mohou být použity bez vody.
  • Pokožka by měla být po očištění chráněna ochrannými krémy, které ji chrání od dráždivého vlivu.
  • Více o správné hygieně inkontinentních osob si můžete přečíst zde.